my family.....luv u all...

Ya Allah ya tuhanku...lindungilah diriku dan keluargaku dari anasir-anasir jahat....amin..!!





30 July 2010

sharing is caring...!!

salam all

Hai orang-orang beriman! Puasa diwajibkan atasmu sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang sebelummu, agar kamu menjadi orang yang bertakwa" (QS. al-Baqarah/2: 183).


Rasulullah Saw. bersabda: "Sesungguhnya di dalam surga terdapat satu pintu yang dinamakan pintu 'al-Rayan' yang hanya dimasuki oleh orang-orang yang berpuasa. Ditanyakan (oleh pintu tersebut): 'Di manakah orang-orang yang berpuasa?' Maka mereka pun masuk dari pintu tersebut. Setelah semua orang yang berpuasa memasukinya, pintu itu pun ditutup dan tak akan ada lagi yang masuk melaluinya." (HR. Muslim, dari Sahl Ibn Sa'd).



InsyaAllah..dalam tak sampai 2 minggu lagi kita akan berpuasa....harapnya sempat la tahun ni kita berpuasa...kerana keberkatan dalam bulan ni tak terkira banyaknya..sama2 la kita mengejarnya...

me bukan nak bagi ceramah hari jumaat ye....tp juz nak menyemarakkan lagi Ramadhan yang akan menjelma nnt..

last week me dah beli stok brg2 untuk menyambut ramadhan nnt...oh ya..ni dah amalan me sejak dulu lagi kalau nak sambut ramadhan....mcm la barang dapur kat pasaraya tu tak jual lagi masa bulan puasa kan...ehe...takde la...me kan masak...jarang sgt me beli kat kedai...jadi kena ada la stok byk2..cuma kuih muih tu ada la me beli serba sikit...tp selalu pun yg me beli bengkang ubi kayu...nak buat pun mcm tak patut sgt kan...eheh

beras me dah 20 kg beras biasa, 1 pek beras basmathi dan 1 pek beras taj mahal...beras biasa tu biasanya kalau masak nasi putih biasa la...taj mahal tu me beli utk me saja n anak2...suami kurang suka beras ni sbb katanya halus2...nak jemput tak best...tapi kalau masak nasi goreng dgn beras taj mahal...memang best...

basmathi utk me masak beriani, nasi tomato atau nasi ayam....bibik kurang suka beras ni katanya kurang sedap sbb tak de kanji kot...tp me suka, sbb kalau masak...cantik je nasinya tu...

rutin ramadhan kali ni me tak leh nak bayang lagi kat putrajaya..cuma akan terasa la tanpa suami tercinta...tp syukurla me ada anak2 sekeliling me...lagipun, hby tiap2 mgu datang..insyaAllah....kekurangan tu akan me tempuhi tanpa rasa sedih...ye la...kalau duk tempat hby, lagi la me menangis tak berlagu....tp seminggu sebelum raya kan cuti sekolah...jadi me akan balik berpuasa di perlis dan di kedah ngan mak..seronoknya....n kali ni takmo lepaskan peluang ke pasar malam kat depan tesco sg petani tu...bengkang ubi makcik ni memang marbeles....


utk ramadhan nnt....me berazam akan masak hari2...kalau tahun lepas cuma 2 3 kali saja me beli juadah berbuka...kali ni me nekad tak mau beli langsung...semua nak masak kat rumah....bukan penat pun...lepas masak...bibik akan kemaskan....n tahun ni pun me nak buat kuih raya sendiri...iskh...seronok plak duk bayang bakar kuih samperit kesukaan me....cuma duk risau dengan 'pembantu2' yang tak diundang...sape lagi kan...mira n aqief la....tp kalau duk pikir derang...bila nak buat kan...rizza ngan kakak ada...boleh la bantu2 tgkkan adik2..

ok la...nnt ramadhan citer lagi pasal ni.....

mlm ni hby datang lagi...minggu lepas sebelum jemput dia kat lcct...me masak puding dulu...elok timing je sampai rumah...dah sejuk elok....petang ni nak masak feveret hby....bubur kacang dgn kanji gandum...bertahun jugak la me menuntut ilmu dengan mak mertua utk masak kanji gandum yg sebijik mcm mak mertua masak....kanji gandum ni bukan yg putih biasa tu tau....yg ni yg letak halba, daging kisar, udang kering, lada hitam yg biji2 tu, serai n santan...kalau rajin me ambik la rupa kanji gandum masak pesyen ni ye...


sehingga itu, jumpa lagi di lain masa...


bye ^-^

3 comments:

W..A..H said...

Selamat berpuasa neisya.

Nis pun nak cuba ikut langkah neisya ;)

Pitt said...

zana, bila nak jemput makan kanji tu? mesti sedap....

ana said...

nis..

selamat berpuasa jugak buat nis sekeluarga...

pitt..
nnt berbuka kita p hantaq kat rumah ek...sedap tu takde tera mana...takpa..nnt leh try.. :-)